כאשר מעצב ולקוח אינם מתאימים..

דילמות אתיות בתהליך העבודה

אילוסטרציה

תהליך עיצוב בית הוא תהליך לא פשוט ובעל פוטנציאל חיכוך גבוה בין בעלי המקצוע השונים (ובהם גם המעצב עצמו) והלקוח, כאשר לא תמיד יש הסכמה בין כולם לגבי אופיו של הפרויקט העתידי (דבר שמתרחש לעיתים). המעצב, שמשמש כדמות בעלת ידע טכני, הבנת המרחב וניסיון, אמון על תירגום רצונות הלקוח למציאות. לפעמים, כאשר אין התאמה בין הלקוח לבין המעצב, הדבר קשה ומתסכל במיוחד.
כאשר עבדנו עבור מר ק. (השם המלא שמור במערכת) למדנו מהר מאוד שקיים אותו פער. מעולם לא התנסנו בעיצוב שופע כל כך, שמנסה לשדר עושר ויוקרה ללא שום עכבות. גם גבולות התקציב הפכו פתאום למעורפלים. נראה היה שההזדמנות לממש פנטזיות (חלומו של כל מעצב מצוי)  הגיעה לפיתחנו.
אחרי תהליך פיתוח רעיוני שנמשך כמספר שבועות ודיאלוג מעניין שבזכותו למדנו להכיר את מר ק. הצגנו לפניו את הבית כפי שדמיינו אותו אנחנו. הפנטזיה של מר ק. היתה שונה. היה חשוב לנו למלא את תפקידנו כנותני שירות ולכן התחלנו בתהליך של שינוי העיצוב, כך שיתאים טוב יותר לטעמו של הלקוח.

כאן, בוודאי תחשבו כולכם, ביצענו את שארית הפרויקט על הצד הטוב ביותר, אך לא כך התפתחו הדברים.

השבר הופיע כאשר תהליך הפיתוח הפסיק להיות משותף והפך באחת לתהליך חד כיווני של הכתבות. מעבר לבעיתיות שבהפיכת המעצב למעין "חותמת גומי", התבקשנו לבצע דברים שאינם מוסכמים עלינו. מכיוון שהשיקול הנוסף הוא אמון המעצב במה שהוא יוצר, התפתח משבר אמון משמעותי. אחרי שקילת האפשרויות בכובד ראש, החלטנו להגיש את מכתב ההתפטרות. אנחנו מרגישים שאתית, זה היה הצעד הנכון.

להלן מוצגות תמונות מהשלב השני של התהליך שנגמר כאשר הפסקנו לראות הגיון ויופי בפרויקט.
לשיקולכם.

הוספת תגובה חדשה

 

2 תגובות

  1. פינגבק: What if?…. | Creative Solutions Design Studio

  2. אילן - 
    14:08, 16 במאי 2012   

    Thumb up 0 Thumb down 0

    עשיתם טעות. סגנון העיצוב שלכם היה מודרני מינימליסטי (שגם אני אוהב) בעל הפרוייקט ביקש להפוך אותו למשהו שמשדר יוקרה. עשיתם ולא שברתם את הקווים העיקריים. יש כאם לטעמי שילוב מנצח בין 2 התפיסות שלא כל אחד היה מצליח לעשות. אם הייתם מקבלים את השלב הזה כסופי היה שווה לממש!